zondag 17 december 2017

Intercitystops in Schiedam: Het gaat de goede kant op!

De afgelopen weken zijn er positieve berichten te horen over het behoud van de intercitystops op Station Schiedam Centrum.

Zeker is in ieder geval, dat na overleg tussen het Rijk, de provincie en de Metropoolregio RotterdamDenHaag besloten is € 40 miljoen beschikbaar te stellen voor het ombouwen van de sporen tussen Schiedam en Rotterdam, die door de aanleg van de Hoekse Lijn overbodig zijn geworden.

Met deze ombouw is het technisch mogelijk om op station Schiedam-Centrum intercitystops te handhaven.

Voor de nu gekozen oplossing is de afgelopen jaren sterk gelobbyd vanuit Schiedam en omliggende gemeenten, als Vlaardingen en Maassluis. “Ons” station biedt immers aan ruim 400.000 inwoners in het westelijke deel van onze regio de mogelijkheid om met Openbaar Vervoer alle kanten op te reizen met NS. D66-wethouder Marcel Houtkamp (o.a. Verkeer & Vervoer) heeft zich er voortdurend sterk voor gemaakt binnen de metropoolregio, bij de provincie Zuid Holland, ProRail en NS en via gesprekken met leden van de Tweede Kamer.
Ook de fractie van D66 heeft, door aandacht te vragen bij onze fractie in de Tweede Kamer, gelobbyd voor behoud van de intercitystops.

Dit heeft succes gehad. Al juichen we pas echt definitief, als in 2020 de intercitytreinen gewoon 4 keer per uur in Schiedam blijven stoppen.