Steun ons en help Nederland vooruit

woensdag 12 september 2018

Vrij reizen OV: onbegrip over houding RET

De afgelopen jaren konden minima uit Schiedam via een regeling tussen de gemeente en de RET vrij reizen met het openbaar vervoer. Een regeling die gewaardeerd werd en die ook zeker haar waarde heeft bewezen voor veel gebruikers.

De regeling uit 2015 verliep per 1 april 2018. Een ongelukkige datum, want dat was twee weken nadat er een nieuwe raad gekozen zou zijn. Daarom is besloten met de RET te onderhandelen over een verlenging tot 1 oktober 2018. De kosten die de RET hiervoor berekende aan de gemeente vielen voor deze periode al veel hoger uit dan bij de oude regeling.

De afgelopen tijd heeft het college met de directie van de RET onderhandeld over voortzetting van de bestaande regeling. De RET heeft daarin echter een andere opstelling gekozen dan in het verleden. In het verleden sloot de RET met verschillende gemeenten aparte overeenkomsten. Tegenwoordig kiest met er echter voor het “product vrij reizen” aan te bieden. Met een prijskaart eraan, die fors hoger is dan voorheen. De oude regeling heeft de gemeente Schiedam (inclusief de verlenging tot oktober 2018) een kleine 2 miljoen euro gekost.
Voor de nieuwe regeling wilde de RET een bedrag in rekening brengen van € 1.448.940. Bijna anderhalf miljoen euro per jaar dus. Dat is van den gekke. Als de gemeente hiermee akkoord zou gaan, zou het betekenen dat er geen geld meer zou overblijven voor allerlei andere regelingen die deel uitmaken van het Schiedamse armoedebeleid.

Daarom is ervoor gekozen de huidige regeling per 1 oktober stop te zetten, met uitzondering van 65plussers met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm. Voor de groep(en) hieronder worden oplossingen gezocht zoals het uitbreiden van het “Fiets voor Iedereen” plan en maatwerkoplossingen voor wie dit uitkomst biedt. (Lees de brief van het college, door op deze tekst te klikken).

De fractie van D66 baalt ervan, dat het niet mogelijk is de huidige regeling voort te zetten tegen acceptabele condities. Het is immers in de afgelopen jaren een waardevol middel geweest voor een groep bewoners van onze stad. Wij begrijpen ook wel, dat de RET niet voor niets rijdt, maar de tarieven die nu berekend worden zijn echt te gortig.

Wij zijn wel benieuwd hoe andere gemeenten, die tegen dezelfde houding en tarieven van de RET aanlopen, hiermee omgaan. Wellicht kunnen we op termijn nog iets bereiken wanneer die gemeenten gezamenlijk optrekken (of via de Metropoolregio).

Voor nu overheerst bij ons begrip voor de beslissing van het college, maar bovenal onbegrip over de houding van de RET.